بخونید، خونده بشید!
جریان طب اسلامى: روخوانى از مرویات مجعوله
بخونید، خونده بشید!
موضوع آزاد
این مطلب به بعدا می خوانم شما افزوده شد!
خودت انتخاب کن
اختصاصی موضوع آزاد
جریان طب اسلامى: روخوانى از مرویات مجعوله
5 دقیقه مطالعه / 1 سال پیش
img-content
جریان طب اسلامى: روخوانى از مرویات مجعوله

جریان موجود طب اسلامی جریانی است که بنیان‌های فکری متزلزل و مبانی سقیم فراوانی دارد و اساسا بر پایه فقاهت بر متون دینی بنا نشده است و بیشتر شبیه به یک روخوانی از مرویات مجعوله و ماثوره است تا یک اجتهاد کاربردی! هر چند بنده معتقدم این جریانات سخنان درست و حق زیادی هم دارند؛ اما چون اساس روش تفکری این‌ها غلط و بر پایه تسامح بنا شده است، نتیجه‌اش جز منهج و مسلکی شبیه به اخباری‌های افراطی نمی‌شود. در حال حاضر ما با یک افسار گسیختگی نوینی نسبت به مرویات شیعی رو‌به‌رو هستیم. نمونه‌ای از این افسار گسیختگی تسامح های افراطی و استنادات بی‌ضابطه به سه کتاب «طب الائمه»، «رساله ذهبیه» و «طب النبی» است.

جالب است بدانید بیش از نیمی از داروهای اساسی و دستوارت اصلی و درمانی این جریان برگرفته از کتاب «طب الائمه» نوشته «ابنا بسطام» است که بدیهی است در چنین حالتی به هر حشیشی متشبث خواهند شد تا روایات این کتاب از درجه اعتبار ساقط نشود. داروی جامع، بخور مریم، داروی پیامبر(ص) ،داروی شافیه و داروهایی از این دست، به عنوان بخش مهمی از تنها تُراثِ اهل بیت(ع) و تنها اعمال و داروهای ماثور روایی، تبلیغ و ترویج می‌شود. مبنای پیدایش و ساخت این مَعاجین و این دستورات درمانی به هیچ عنوان مُستنبِط از مرویات اصیل و معتبر مجامع امامیه نیست! با این حال تنها منبع داروها و دستورات یاد شده، روایات منقول در همان کتاب طب الائمه، نوشته پسران بسطام است که درباره آن صحبت کردیم. لذا با چنین وضعی به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ را به عنوان طب اسلامی یا طب اهل بیت(ع) توصیه کرد.

حال فارغ از انتساب این معاجین به اسلام و اهل بیت(ع) و فقط از باب کارکردهای بالینی و نتایج درمانی عرض می‌کنم؛ حقیر مدت‌ها با این داروها و دستورات کار کرده‌ام و به افراد زیادی تجویز نموده‌ام. هرچند الآن به فضل خدا مدت‌ها است از این مسلک اعراض کرده و برائت می‌جویم و به نوعی مستبصر محسوب می شوم، اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید ابتدای شکل گیری این جریان که به حدود 5 سال پیش برمی‌گردد، حقیر از اعضای هسته مرکزی و اصلی این جریان بوده‌ام و در بخش های مختلف و مهمی حضور داشته‌ام. بسیاری از عزیزانی که الان فعال این جریان هستند سابقه شان به دو - سه سال اخیر هم نمی‌رسد. بعد از شکل گیری این جریان در همان ماه‌های ابتدایی بود که بنده شخصا مسئولیت تنها درمانگاه و نمایندگی این جریان را به صورت رسمی برعهده داشتم. حتی مسئولیت برگزاری جلسات بخور مریم در قم، شخصا بر عهده بنده بوده است و بیش از 200 نفر از بیماران را در آن برهه بخور دادیم. شاید بالغ بر چند هزار نفر را شخصا با امثال همین داروهایی که نام بردید تحت درمان قرار دادم.

اما شاید باورتان نشود در حوزه بالینی و کارکرد های درمانی - فارغ از انتساب این داروها به اهل بیت(ع)، که عدم انتساب آن در جای خود بحث شد - در بعضی موارد خاصه مثل داروی پیامبر(ص)، شافیه، بخور مریم و ... حتی یک مورد بیمار بهبود یافته هم نداشتیم، تا جایی که بعضا شاهد اعتراضاتی از سوی بعضی بیماران بودیم. فقط لازم می‌دانم نسبت به داروی جامع متذکر شوم، که این دارو کمی با دستورها و داروهای دیگر متفاوت است. غالب ادویه‌هایی که همراه با داروی جامع داده می‌شود  که از آن به حامل داروی جامع یاد می‌کنند،  تاثیرات خوب و بعضا منحصر به فردی دارند. مانند زیره، که برای معده بسیار مفید است و یا ترب سیاه، که برای کلیه در جای خود بسیار کار آمد است. ادعای ما این است اغلب تاثیرات داروی جامع به دلیل حامل‌های آن است و نه خود داروی جامع! در واقع جامع در این تأثیرگذاری هیچ نقشی ندارد و بود و نبودش تاثیری در روند درمان نخواهد داشت. بنابراین منظور ما از ناکارآمدی این دارو، خود داروی جامع است و نه حامل‌های آن.


علی امیری، مدیر مؤسسه تخصصی فقه‌الطب در گفتگو با رسا:

نویسنده
علی امیری
برچسب‌ها
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط مشاهده همه
img-content
1138 خواننده / 5 دقیقه مطالعه / 2 ماه پیش
img-content
8485 خواننده / 12 دقیقه مطالعه / 2 ماه پیش
دیدگاه‌ها
comment_icon دیدگاهت رو بنویس...

برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید

mozooazad
به مطالعه مطالب خوب و مفید علاقه‌مندید ؟
عضو خبرنامه پرخواننده‌ترین مطالب موضوع آزاد شوید !
* 2 خبرنامه در هفته. بهترین مطالب موضوع آزاد.
تمامی فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.