بخونید، خونده بشید!
نقشِ ترانه و اهمیتِ شادمهر عقیلی بودن
بخونید، خونده بشید!
موضوع آزاد
این مطلب به بعدا می خوانم شما افزوده شد!
خودت انتخاب کن
اختصاصی موضوع آزاد
آصف بارزی آصف بارزی

نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار

دنبال کن
نقشِ ترانه و اهمیتِ شادمهر عقیلی بودن
3 دقیقه مطالعه / 1 سال پیش
img-content
نقشِ ترانه و اهمیتِ شادمهر عقیلی بودن

موسیقی فارغ از این‌که در چه ژانری باشد، در درجه‌یِ اول قائم به موسیقی و صوت است نه به کلام و ترانه. اما در ایران به دلیلِ پیشینه‌یِ ادبیِ سنگین و علاقه‌یِ تاریخیِ ذهنِ ایرانی به شعر و نداشتنِ پیشینه‌یِ موسیقایی آن‌چنانی و رشد نکردنِ موسیقی(به دلیلِ سرکوبِ موسیقی توسطِ مذهب و...) و همچنین عدمِ تواناییِ مخاطبِ عام در تحلیل و توضیحِ موسیقی و به‌تبعِ آن عقب ماندنِ هوش و گوشِ موسیقایی مردم، مخاطب و هنرمند بیشتر به کلام و ترانه اهمیت می‌دهند تا موسیقی و سازبندی و صوت. و این توجهِ افراطی به کلام باعث عقب‌مانده‌تر شدنِ موسیقیِ ایران در تمامیِ ژانرها شده است. حتی کسانی که داعیه‌یِ روشنفکری دارند و مثلاً داعیه‌یِ هواداریِ پینک‌فلوید را دارند، بیش از موسیقیِ این گروه، به متنِ ترانه‌هاشان توجه دارند.
این توجهِ افراطی به ترانه حتی به موسیقیِ عامه‌پسند و پاپِ ما هم سرایت کرده است. ترانه‌یِ پاپِ ایرانی بیش از این‌که حرف‌هایِ ساده‌ساده و روزمره بزند(ساده و روزمره به معنایِ تکراری و چرند و مبتذل نیست، اشتباه نگیریم)، اغلب خودش را در لباسِ عوام‌فریبانه‌یِ روشن‌فکرانه و مفاهیم و کلمه‌هایِ گنده، گم می‌کند. قطعاً موسیقیِ ساده و ابتداییِ پاپ کششِ اشعارِ پیچیده‌یِ مولانا و...  را ندارد و همچنین جایِ کلماتِ کلاسیک و آرکائیکی مثلِ «چاووش» و «می‌خرامی» و «شوکران» و... نیست. و مخاطبِ عام درکی از این کلمات ندارد و این روشنفکربازی‌ها جایِ آن‌چنانی در موسیقیِ پاپ ندارد. یعنی نمی‌شود هم داعیه‌دارِ موسیقیِ پاپ بود و هم ادعایِ روشنفکری کرد. این شعر و ترانه و کلمات از توانِ موسیقیِ پاپ و مخاطبش خارج است و رسالتِ موسیقیِ پاپ هرگز این نبوده و نیست و این در بلند مدت باعثِ دور شدنِ مردم از موسیقیِ پاپ و همچنین دور شدنِ موسیقی و هنرمندِ پاپ از دغدغه‌هایِ ساده و ابتداییِ مردم می‌شود و قاعدتاً باعثِ تضعیفِ موسیقیِ پاپ خواهد شد. گرچه این نوع ترانه و شعر به صورتِ درستش در موسیقیِ سنتی و کلاسیک و آلترناتیو و برایِ آن مخاطب مناسب‌تر است ولی برایِ موزیکِ پاپ اگر در حدِ تجربه بماند و به جریانِ حاکم تبدیل نشود سرانجامِ بهتری خواهدداشت. همان‌طور که در غرب اغلب موزیسینِ پاپ بیش از چند تجربه‌یِ محدود سراغ این نوع شعر و ترانه نرفته‌اند.
در موسیقیِ پاپِ نسلِ بعد از انقلاب #شادمهر_عقیلی نمونه‌یِ کاملِ یک موزیسینِ پاپِ تمام‌عیار بود و هست.
جدا از آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی و آشنایی با ریشه‌هایِ موسیقیِ سنتی ایران و آشنایی با سازهایِ مختلف، باوجودِ شهرت فراوان و پیشکسوت بودن، هرگز تن به موجِ سطحیِ روشنفکرنمایی نداد و فرهنگِ پاپ را چه در نوعِ پوشش و چه در سینما و مصاحبه‌ها و چه در اجراهایِ زنده‌ و در نوعِ ترانه‌هایِ ساده‌اش( ساده هم از لحاظِ محتوا و موضوع و هم از لحاظِ کلمات)
رعایت کرد و نخواست ادایِ چیزی را دربیاورد که نیست و در موسیقیِ پاپ هم جایی ندارد؛ او نماینده‌یِ یک موزیسین و پاپ‌اِستارِ همه‌جانبه‌یِ ایرانی‌ و مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موزیسینِ پاپِ نسلِ بعد از انقلاب‌ است. و اگرچه جریان‌ساز بود و خیلی‌ها از او تقلید کرده و می‌کنند ولی هیچ‌کس جایِ او را نگرفت و به او نزدیک نشد. موسیقی‌اش همیشه به‌روز بوده و با بهترین‌هایِ روزِ جهان جلو رفته است و هرگز به خواسته‌یِ مخاطبی که نوستالژی‌زده، او و موسیقی‌اش را به شکلِ قدیم می‌خواسته، تن نداده و فضا‌هایِ جدید را کشف و تجربه کرده است.
به عقیده‌یِ من قطعه‌یِ #تقدیر بهترین قطعه‌یِ شادمهر عقیلی و همچنین بهترین قطعه‌یِ پاپِ نسلِ بعد از انقلاب است.

نویسنده
آصف بارزی
برچسب‌ها
اشتراک گذاری
از همین نویسنده مشاهده همه
img-content
آصف بارزی آصف بارزی 9 دقیقه مطالعه | 2 سال پیش
img-content
آصف بارزی آصف بارزی 18 دقیقه مطالعه | 2 سال پیش
مطالب مرتبط مشاهده همه
img-content
شکیب شیخی شکیب شیخی 10 دقیقه مطالعه | 3 ماه پیش
دیدگاه‌ها
comment_icon دیدگاهت رو بنویس...

برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید

mozooazad
به مطالعه مطالب خوب و مفید علاقه‌مندید ؟
عضو خبرنامه پرخواننده‌ترین مطالب موضوع آزاد شوید !
* 2 خبرنامه در هفته. بهترین مطالب موضوع آزاد.
تمامی فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.